سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

سهراب نیک‌خواه: خانه‌های تاریخی با معماری‌های زیبا و گچبری‌های مختلف و رنگارنگ، از آن دسته آثاری هستند که حس‌های نوستالژیک گذشته را به‌خوبی زنده نگه می‌دارند.

شاید حتی برای برخی افراد مسن‌تر، این احساس‌های فروخفته را دوباره زنده می‌کنند.

توصیه این بار ما برای تهرانگردی پایان هفته، بازدید از خانه‌های تاریخی است. شما می‌توانید بازدید پایان هفته خود را از خانه امین‌السلطان معروف به خانه اتحادیه که بین دو خیابان فردوسی و لاله‌زار قرار گرفته، آغاز کنید.

این خانه نیز مانند دیگر خانه‌های دوره قاجار از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که ورود و خروج شما را از هر دو خیابان ممکن می‌کند.

بخش اصلی این خانه، از دوره ناصری به جای مانده که طی زمان، بناهایی به آن اضافه یا از آن کم شده است. سردر زیبای این خانه به همراه قسمت ورودی اصلی که با آجر تزئین شده، در خیابان لاله‌زار قرار دارد.قرنیز زیبایی در بخش فوقانی سردر و ستون توکار نیم‌گرد در دو طرف ورودی دیده می‌شود.

دورتادور قوس بالای در ورودی با نقش آجرکاری حصیری جفت‌جفت و نمای مربوط به اسماء جلاله و قوس مغولی برگشته در محل چراغ‌دان، با نقوش اسلیمی که دو اژدها را نشان می‌دهد، تزئین شده است که زیبایی و شکوه هر چه بیشتر معماری ایرانی را به بازدیدکنندگان خود نشان می‌دهد.

خانه تاریخی امیربهادر نیز خانه تاریخی دیگری است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم. این خانه با ارزش که از دوره قاجاریه به جای مانده، در اصل متعلق به حسین‌پاشاخان (معروف به امیربهادر و وزیر جنگ مظفرالدین‌شاه قاجار) بوده است.

مساحت کل این بنا به حدود 3هزارمتر مربع می‌رسد و در کتیبه دهلیز آن آورده شده که این بنا در اصل، حسینیه امیربهادر بوده است.

خانه امیربهادر دارای تالار بزرگ آیینه‌کاری‌شده، زیرزمین آیینه‌کاری‌شده، تالار بزرگ بالا، حوضخانه با تزئینات کاشی‌کاری و اتاق‌های متعدد برای برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها و قرائت‌خانه عمومی است.

کد خبر 7617

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز